Svátek má: Václav

Zprávy

Velikost textu:

Koronavirus: Ukazuje se, že kamiony jsou přítěží rozmazlené civilizace

Koronavirus: Ukazuje se, že kamiony jsou přítěží rozmazlené civilizace

Od okamžiku kdy britský premiér Boris Johnson v sobotu 19. 12. 2020 vyhlásil od neděle 20. 12. 2020 pro jihovýchodní a východní Anglii totální karanténu, začal nechtěně nový unikátní krizový experiment.

Nedobrovolné parkoviště
2. ledna 2021 - 07:20

Rozhodnutí o tvrdé karanténě ukázalo jasně slabiny dopravy civilizačních cetek kamionovou dopravou, uvádí František Roček ve svém povánočním poučení z krizového vývoje.

Z karantény (tvrdého lockdownu) se stal rozsáhlý a značně medializovaný problém, protože:
  1. totální uzavření rozsáhlého území přišla náhle/nečekaně,
  2. v čas svátečních dnů, na které se lidé již delší čas těšili (podobně v Číně lidé utíkali z karanténních oblastí, protože přišla epidemie v čas blížících se novoročních svátků),
  3. francouzská vládní reakce o odříznutí britského prostoru od Francie) byla zkratkovitá ze strachu z nové mutace s infekčností covid-19 vyšší až o 70 %.
Od nedělního večera (21.12.) Francie uzavřela kamionům na 48 hodin svou hranici, než se vyřeší mechanismus jak dopravovat zboží do krizové oblasti (V. Británie) a v jakém režimu dovolit jízdu řidičům z V. Británie do Evropy. Důsledkem byla lavina dopravních, psychologických a širších sociálně – logistických problémů. Doprava přes kanál La Manche byla obnovena až od středy 23. 12.

Poznatky z blokády V. Británie budou pro tvorbu budoucích krizových plánů velmi podnětné.

Neúprosný čas nákupní hysterie

Opět se potvrzuje, že narušení dopravních řetězců ohrožuje civilizační manýry rozmazlených lidí.

Stačí připomenout co se dělo již v únoru letošního roku, kdy nákupní hysterie řádila Asií. V hongkongských novinách se např. objevil článek, v němž je uvedeno, že singapurský ministr obchodu a průmyslu Chan Chun Sing při návštěvě Hongkongu mezi řečí uvedl, že tamní lidé jsou „idioty“, protože s panikou skupující rýži a toaletní papír v souvislosti se strachem z rozšíření koronaviru. Ministr měl obavy, že to, co se stalo v Hongkongu, se může stát i v Singapuru. Skutečně Singapur zažil obdobnou paniku. Hajzlpapír došel i v australských obchodech.

Dobrou zprávou bylo, že toaletní papír a rýže koncem února již byl v regálech supermarketů v Hongkongu opět k sehnání, ale stále byl nedostatek obličejových roušek.

Přenesme se do prosincové doby francouzské blokády: Na stůl tradičního britského vánočního oběda patří „žaludeční suroviny“ jako krocan, mrkev, hrášek, pastinák nebo růžičková kapusta, což se produkuje na britských ostrovech. Ale co dál?

Dne 21. a 22. 12. britské obchodní řetězce varovaly, že na Vánoce budou zřejmě v regálech supermarketů chybět některé čerstvé potraviny, zejména hlávkový salát, brokolice, květák a citrusy. Je to drobné připomenutí křehkosti prodejních řetězců a člověčenské rozmazlenosti.

Pokud 22.12. Tesco (a další řetězce) nabádalo zákazníky, aby nakupovali jako obvykle, protože má nyní ve skladech dostatek zboží až do 25. prosince, ve skutečnosti Tesco informovalo, že po 25. 12. již začnou potíže. Po tomto oznámení každý rozumný člověk měl tendenci nakoupit ještě více jídla, pití, hajzlpapírů, dámských vložek atp.

Vrcholem nákupní stupidity je např. informace CNN, že německá letecká společnost Lufthansa ve středu 23. 12. zařídila speciální nákladní let, který do Anglie doručil až 80 tun zboží, protože na ostrovech začínal být nedostatek brokolice nebo citrusů.

„Letadlo Boeing 777 přepravilo ve středu z Frankfurtu na severoanglické letiště Doncaster-Sheffield na 80 tun zboží s krátkou dobou minimální trvanlivosti. Spolupracujeme také na dodávkách potravin například z Egypta,“ řekla americké CNN mluvčí společnosti Neda Jaafariová.

Pokud by problémy s dopravou trvaly více dní, s každým přibývajícím dnem embarga dopravy přes kanální hranici zvanou La Manche by obavy dav spotřebitelů tlačily k větším nákupům zboží pro dlouhodobější přežití. Tím by se sklady a regály obchodů vyprazdňovaly ještě rychleji.  



Nácvik na smrt z vyděšení

Francouzská blokáda na 48 hodin byla jakýmsi nácvikem na smrt z vyděšení. Bleskové uzavření dopravy z Anglie do sousední Francie představovalo epidemiologickou prevenci i politické alibi. Politická opozice by Macronovi  neodpustila, že neudělal hned karanténní opatření.

Nejjednodušším opatřením byla francouzská blokáda Anglie na 48 hodin jako oddechový čas pro rozhlédnutí se, co dál. Britský Johnson ve zprávě oznámil, že jde jenom o rychlejší přenos infekce, naštěstí nová mutace nezpůsobuje těžší zdravotní následky. Nebyl proto důvod k panice. Světová zdravotnická organizace (WHO) později v pondělí 21.12. uvedla, že zatím neexistují žádné důkazy, že by nová mutace způsobovala vážnější průběh covidu-19.

Již v okamžiku blokády bylo zřejmé, že není možné žádné jiné opatření, než pustit přes kanál řidiče s negativním koronavirovým testem.
 
Existovala samozřejmě i zdlouhavá, kapacitně omezená a nákladnější varianta dopravovat oběma směry jenom kontejnery, které nepřišly do styku s řidiči kamionů – ať na lodích nebo po kolejích Eurotunnelu.

Tato varianta v omezené míře panovala přes hysterický víkend, kdy Eurotunnel oznámil, že vlaky dovážející vakcínu do Británie z EU budou dále jezdit. Přístavy v Doveru a ve Folkestonu informovaly, že kontejnery bez řidičů budou i nadále přes kanál La Manche převáženy, pokud je na francouzské straně převezme bez kontaktu francouzský řidič.

Nakonec byla zvolena jediná rozumná varianta: Francouzské orgány budou vyžadovat negativní test u každého z tisíců řidičů čekajících na překročení kanálu La Manche.

Toto řešení mohlo být přijaté prakticky hned, ne až po hysterické blokádě s navazujícími důsledky v řádu nejméně dalšího týdne.

V současné situaci rozhodnutí záviselo na vyhodnocení dat předaných mezi britskou a francouzskou stranou o nebezpečnosti mutace koronaviru. Z tohoto hlediska mohlo být rozhodnutí, že Francouzi od řidičů budou vyžadovat negativní výsledek testu na covid-19, zveřejněno již v průběhu neděle, tedy za méně než za 24 hodin.

Z toho plyne základní ponaučení: Rozhodnout o další dopravě z krizové oblasti je třeba v co nejkratším termínu podle předem připravených (dohodnutých) manuálů.


Pomalu a chaoticky

Zastavení dopravy mezi Anglií a Francií prokázalo, že po technické stránce testování je pomalým procesem prodlužující dosavadní blokádní chaos o další dny. Ve V. Británii testování zpočátku fungovalo pouze na letišti/parkovišti  Manston, kam musely zaparkovat čekající stovky kamionů. Testovací místa tam měla výrazně omezenou kapacitu. Trvalo až do čtvrtka 24. 12., než se testování dostalo až do přístavu a okolních silnic, kde mnoho dalších nákladních automobilů čekalo na testování řidičů.

Vláda uvedla, že do čtvrtečního poledne (24.12.) bylo provedeno více než 2000 testů, ale přístav Dover potvrdil jenom odbavení  700 nákladních aut směrem do sladké Francie.

Např. ministr dopravy Grant Shapps řekl, že 2367 testů bylo provedeno od poledne ve čtvrtek 24.12., s 2364 negativními a 3 pozitivními testy. Ve čtvrtek večer řekl: „Musíme co nejdříve vyřešit situaci v Kentu způsobenou náhlým uvalením omezení od francouzské vlády. Dnes jsem poslal speciální instrukce armádě, aby převzala kontrolu nad testováním a operacemi spojenými s dopravou v kraji…“

Podotýkám, že k uzavření došlo již v neděli. Již tehdy mohla být předběžně mobilizována armáda k přípravě testovacích kapacit, protože neexistoval jiný způsob řešení situace.

Testování řidičů se ukázalo za více méně zbytečné. Nelze se proto divit tomu, že v těch dnech Nizozemí zrušilo povinnost PCR testu pro řidiče kamionů při příjezdu na své území. České ministerstvo zahraničí informovalo, že do Nizozemí je možné plout trajektem z města Hull a Newcastle na severu Anglie.

Kamiony pro zlost


Od začátku jarních koronavirových karantén v EU je zřejmé, že pro dálkovou dopravu jsou v krizových časech kamiony problémem. Další důvod, aby do budoucna byla konečně preferována úspornější (někdo říká ekologičtější) železniční nákladní doprava. Není problém s přeložením nákladu na kamiony až v cílových regionech (krajích, hrabstvích, župách…).

Proto byla typická zpráva: „…Sdružení pro silniční přepravu zboží (RHA) odhadlo, že 8 000 až 10 000 nákladních automobilů bylo ve frontách, které se začaly tvořit kolem přístavů na jižním pobřeží Anglie, když došlo v neděli k uzavření hranice. Vláda uvedla, že věří, že počet se blíží 6 000, i když ministři počty dříve výrazně podcenili…,“ psal 24.12.2020 Guardian.

V okamžiku, kdy se objeví dopravní komplikace, kamionová civilizace se hroutí.

(rp,prvnizpravy.cz,foto:arch.)



Je řešením krize demise současné vlády?

Ano
transparent.gif transparent.gif
42%
Ne
transparent.gif transparent.gif
26%
Nevím
transparent.gif transparent.gif
32%