Svátek má: Státní svátek

Zprávy

Velikost textu:

NI: Hollywoodští „kulturní komisaři“ ničí Oscary politickou korektností

NI: Hollywoodští „kulturní komisaři“ ničí Oscary politickou korektností

Standardy filmové Akademie nominující na „Oscara“, obsahují kvóty na přítomnost menšinových herců v obsazení, zasáhnou nejen historickou přesnost v kině, ale mohou být také krokem ke zhroucení filmového průmyslu.

Ilustrační foto
15. září 2020 - 11:04

Napsal to ve svém článku pro The National Interest britský výzkumník Sumantra Maitra. Podle analytika nyní svět žije podle zásad revoluce, ale dnešní „kulturní komisaři“ si z nějakého důvodu nepamatují, jak končí pokusy podrobit umění ideologii - a nadále si kopají vlastní hrob.

„Oscara“ se rozhodli „osvěžit“ - podle nového „výnosu“ přijatého Hollywoodem budou v nominaci „Nejlepší film“ od nynějška uváděny pouze ty filmy, které splňují „přísné kvóty a standardy inkluzivity“, uvedl výzkumník z University of Nottingham Sumantra Maitra na stránkách National Interestu.

Jak Maitra poznamenal, tyto standardy - jak se to povedlo - jsou „prostoupeny myšlením levicového stáda“: obsahují například požadavek, aby alespoň jedna hlavní nebo vedlejší hlavní role byla z menšiny, jakož i to, že asi 30% všech rolí je přiděleno lidem se zdravotním postižením, lidem z LGBT komunity a ženám.

„Totéž platí pro filmový štáb, stážisty, asistenty, osobu, která ráno přináší čaj, příležitostné diváky, uživatele Redditu, kteří dokážou tajně vyfotografovat scénu atd.," ironizuje autor. „Některé z tohoto seznamu jsem možná vytáhl z hlavy, ale fakt si sakra nedělám srandu, počkejte a uvidíte“.

Podle analytika se díky novým pravidlům stávají historické filmy v podstatě „muzejními kousky“ - pokud ovšem není dostatek příjemného publika, které by tolerovalo film „s extrémně nekonvenčním Hamletem, Patroklem nebo d'Artagnanem“. V divadle je to v pořádku: když mluvíme o inscenaci filmu „Richard III“, kterou provedla jedna ze soukromých škol v indické Kalkatě, „směskou bengálského a britského“ se docela očekáválo, ale roli Hermiony Grangerové z „Harryho Pottera“ na jevišti již hrála postava herečky tmavé pleti, uvedl Maitra. Nicméně varoval, že v kině lidé očekávají více historického realismu. Nyní však nemůžete počítat s ničím: klasika, která je již v moderním akademickém prostředí „nenáviděná“, se od nynějška ve filmovém průmyslu ve skutečnosti stává „nedotknutelnou“ - no, nebo alespoň nedotknutelnou v historicky důvěryhodné podobě, konstatoval rozhořčeně  analytik.


Není divu, že Akademie sleduje akademické prostředí a normy rasové rozmanitosti existují nejen v rámci „Oskarů“: například podle jedné studie z roku 2013 bez politiky „pozitivní diskriminace“ v by bylo na Harvardské univerzitě 0,7% studentů bylo Afroameričanů, 38% bílých a 43% asijských, ačkoliv podíl Asiatů v americké populaci nepřesahuje 5%, pokračoval udiveně Maitra. Ale to není vše - nedávno se objevily zprávy, že Americká psychologická asociace hodlá „uzdravit infekci kapitalismu“ a ukončit institucionální rasismus, je poněkud pobouřen výzkumník. „Pro historiky budou tato slova jemnou, ale znepokojivou ozvěnou z jiné éry, kdy v jiné mocné supervelmoci vládnoucí třída použila psychologii jako politickou zbraň proti myšlenkovým zločincům," poznamenal.

Pokud odložíme stranou zábavu, sledujeme, jak se státní instituce hroutí nebo spáchají sebevraždu, člověk se obvykle buď rozčílí, nebo se zamyslí, jestli není čas nechat o všem rozhodovat „neviditelnou ruku trhu“, a pak budovat nové instituce, kde „progresivní“ pravidla nebudou platit, napsal autor. „Jak ukazuje historie, ve střetu s ideology nemůže existovat žádná neutralita – ideology je třeba buď vyčištit, nebo jim musí být vytvořena protiváha. Co brání lidem, kteří se staví proti těmto zlověstným trendům, v získávání peněz pro svůj vlastní akademický svět a průmyslová odvětví založená na zásluhách? Ve světě existuje dostatek médií ovládaných příznivci skutečné svobody, což umožňuje nevkládat monopol na informace do rukou otevřeně předpojaté mediální echo kamery. Co vám tedy brání ve vytváření samostatných univerzit? Proč nezačnout natáčet nezávislé filmy, na něž recenze budou psány skutečně neutrálními médii?“ zeptal se analytik.

Podle autora bude nakonec vše nepochybně rozsouzeno trhem, přičemž jako základ se vezme skutečná kvalita výzkumu a práce. Pokud všechny, kdysi autoritativní, instituce začnou prosazovat a zavádět různé kvóty založené na identitě, logickým výsledkem toho bude „nafouknutý byrokratický aparát s komisaři pro etnickou a rasovou rozmanitost“ - a tito komisaři nejen nevyhnutelně podkopou ekonomický základ jejich instituce, ale také ztratí důvěru široké veřejnosti, které je již velmi skeptické vůči hlavním médiím a odborníkům, kteří tvrdí, že lidé „mají 700 různých pohlaví“, varoval Maitra. To znamená, že se na trhu nakonec objeví neobsazená nicota, zdůraznil autor.

Zároveň bychom si neměli dělat žádné iluze o událostech, které se právě odehrávají - svět v tuto chvíli „žije podle revolučních doktrín“, je přesvědčen Maitra. „Trockij napsal: V éře revoluce je tato literatura nezbytná a progresivní, což pomáhá sjednotit pracující lidi v boji proti vykořisťovatelům," zdůrazňuje autor. „Podřízenost literatury politice a svobodného myšlení potřebám historie již vedlo ve 20. století k smutným důsledkům, ale poučení z této temné éry jsou rychle vymazány z paměti,“ konstatoval.

„Pro tuto blahoslavenou sílu není nic posvátného a soužití s ní je nemožné - všechno bude souzeno v souladu s paradigmatem revoluce, a pokud bude někde chyba, bude rovnost okamžitě nastolena silou. Takže nyní sledujeme, jak je umění podřízeno ideologii a jak jsou zásluhy, kvalita, krása a stabilita v zájmu dosažení rovnosti obětovány ignoranty, kteří usilují o nedosažitelné osvícení. Samozřejmě, když obětujete kvalitu, nezískáte žádné osvícení, a tito stoupenci nejmódnějších ideologických trendů - jako každý revoluční režim před nimi - se zase sami stanou autory své vlastního destrukce, a to v užším i v nejširším smyslu,“ dodal analytik.

(kou, prvnizpravy.cz, nationalinterest.org, foto: arch.)