Svátek má: Luděk

Zprávy

Velikost textu:

Guardian: Seriál o carech „dělá z lidí na Západě naprosté idioty“!

Guardian: Seriál o carech „dělá z lidí na Západě naprosté idioty“!

Na rozdíl od černobylské série, kterou ruští diváci z velké části oceňují, nový zahraniční film „Poslední carové“ vyvolal opačnou reakci a směje se mu celé Rusko, napsal novinářka Viv Groskopová v deníku The Guardian.

Snímek ze seriálu "Poslední carové"
14. července 2019 - 04:20

Navzdory krásným kostýmům a slušnému herectví, výsledný produkt vyvolává dojem, že ti, kteří financovali seriál, chtěli ukázat, že lidé na Západě jsou „naprostými idioty“.

„Odpusťte tvůrcům této série, neboť nevědí, co činí,“ tak publicistka Viv Groskopová charakterizuje nový sériál „Last Czars“ („podlední carové“) od Netflixu, který je věnován ruskému caru Mikuláši II.

Podle autorky článku zpočátku od nového snímku nic moc zvlášť neočekávala a ani se na něj nedívala. Ale protože Groscopeová byla v Moskvě, a mnoho z nich začalo diskutovat o sériálu velmi živě, a ne nejpozitivnějším způsobem, se rozhodla s novou vizí Romanovců blíže seznámit. „Raději jsem to neměla dělat," stěžovala si novinářka.

Jak Groskopová, v Rusku je reakce na „Poslední cary“ velmi zvědavá a lze říci, ovšem vyznívá naprosto opačně než jiné nedávné zahraniční televizní seriály o „ruském“ tématu - jako „Černobyl“ vyrobeném společností HBO.

Mnoho ruských diváků snímek "Černobyl" velmi ocenilo a dokonce si všimlo, s jakou pozorností se podrobně zabývají detaily, s nimiž tvůrci pracovali - až po výběr popelnic příslušné doby. „Respektování historie, vzatý v úvahu proces revizionismu, a uznání, že skutečná fakta jsou složitá, a jednoduše obrovské množství času a úsilí, které se slilo v „Černobylu“, významně přispělo k sblížení Ruska a Západu. V období napjatých vztahů to bylo znamení, že jsme si byli schopni porozumět,“ uvedla Groskopová.


Nicméně, „Poslední carové” roztrhaly stehy zranění opravené „Černobylem”, a „demonstrativně ho zalévají lahví s alkoholem, na měmž slovo „vodka” je psáno v azbuce s chybami. Ruské publikum velmi rozveseli obraz, který zobrazuje Rudé náměstí, údajně v roce 1905, až na to, že mauzoleum Vladimíra Lenina bylo postaveno až v roce 1924."

„Poslední carové“ jsou nějakým druhem surrealistického mixu dramatických rekonstrukcí podobných uměleckému seriálu, který je narušován odkudsi z hlavy historiků z ničeho a periodicky doprovázen komentáři mimo obrazovku. Nějaký monstrózní mentální experiment „pro lidi s pamětí, jako akvarijní rybička“, neudržela ironii autorka.

„Kdo je cílovou skupinou tohoto snímku? Lidé, kteří nikdy neslyšeli o Rasputinovi? Kteří nikdy  neslyšeli o Rusku? Pokud byste to chtěli takto prezentovat, udělali byste ruskou carskou hru „Hry o trůny“ krvavé a šokující. A ne tohleto,“ rozlobeně poznamenala Groskopová

Autorka článku zároveň připustila, že herci hrají velmi slušně, seriál byl úžasně natočen a kostýmy jsou luxusní. Kvůli takové kráse jste v určitém okamžiku připraveni se tak nějak vyrovnat se zbytkem. Náhle se však do dějin sériálového vyprávění vtáhne moderní historik a snaží se vysvětlit, co se děje, a divákovi tak připadá, že se dívá na dokumentární film surrealisty Salvadora Dalího.

To činí obraz, který již  tak působil velmi „blahosklonně“, ještě absurdnější. Jako by v seriálu „Koruna“ (The Crown), který vytvořila stejná společnost Netflix, věnovaná životu královny Alžběty II., sama královna doprovázela vyprávění hrstky akademiků vysvětlujících, jak jí nerozumí, řekla: „Víte, kluci, já jsem královna a nikdo mi nerozumí. Mám také všude zámky.“

„V éře falešných zpráv, konspiračních teorií a lidí, kteří se snaží zasít nesouhlas mezi světovými mocnostmi, by bylo možné učinit logický závěr, že „Poslední carové“ byli financováni těmi, kteří chtějí ukázat, že jsme tady na Západě, naprostíí idioti. Úspěšně investovali peníze,“ uzavřela Viv Groskopová.

(kou, prvnizpravy.cz, theguardian.com, foto: arch.)