Svátek má: Státní svátek

Zprávy

Velikost textu:

Forbes: Jak by prý blokáda pomohla Západu vyhrát válku s Ruskem!

Forbes: Jak by prý blokáda pomohla Západu vyhrát válku s Ruskem!

Větší ekonomická závislost na komerční flotile a stárnoucí námořnictvo, které může stěží chránit obchodní lodě, je problémem pro Rusko, ale dobrou příležitostí pro Spojené státy a jejich spojence, napsal Forbes.

Opravdu by se chtěli střetnout s ruským námožnictvem?
30. srpna 2020 - 04:20

Podle odborníka Bradforda Dismukese Západ blokováním obchodních lodí během potenciálního konfliktu bude schopen přimět Moskvu, aby za jehmu příznivých podmínek přistoupila k míru.

Nutno však k materiálu časopisu Forbes rovnou poznamenat, že se jedná nejen o „agresivní“ představy, ale také krajně nebezpečné.

Ruské námořnictvo se každým dnem zmenšuje, ale obchodní flotila, která podporuje národní export, roste rychle, uvedl David Axe, publicista Forbesu. Podle něj jsou stárnoucí námořní lodě a silná závislost na námořním obchodu, zejména při vývozu zkapalněného zemního plynu (LNG), nyní pro režim prezidenta Vladimíra Putina velkým problémem.

Pro Spojené státy a jejich spojence však tato zranitelnost prý představuje dobrou šanci. Jak vysvětlil autor článku, pokud jde o konflikty, Amerika může vytvořit blokádu ruské obchodní flotily, čímž odřízne přístup k finančním prostředkům pro její ekonomiku, což nakonec donutí Moskvu ukončit potenciální válku za příznivých podmínek pro Washington a jeho přátele.

Kromě nových tankerů LNG má Rusko také působivou komerční flotilu - druhou největší na světě po Číně, uvedl kapitán amerického námořnictva a politolog Bradford Dismukes. Většinou se jedná o staré kontejnerové lodě a suchá nákladní plavidla s ne příliš vysokými nezávislými náklady. Stejně jako ruská rybářská flotila však hrají důležitou roli v mezinárodní dopravě a významně přispívají k ekonomice země.

Obchodní lodě jsou přiděleny k malému počtu velkých přístavů: Petrohrad a Kaliningrad u Baltského moře, Novorossijsk u Černého moře, Murmansk na Dálném severu a Vladivostok v Tichém oceánu. Existuje mnoho míst, kde musí lodě projít úzkými oblastmi, a to podle Davida Axe, „dalo by se říci, vybízí k útoku“ na nepřítele během války.


Kromě toho Moskvě chybí mocné válečné lodě v oblasti vzdáleného moře, které by mohly chránit lodě na volném moři. Jak novinář zdůraznil, ruské námořnictvo má pouze jednu, ne příliš spolehlivou letadlovou loď „Admirál Kuznecov“, navíc brzy bude uveden do provozu jaderný raketový křižník „Admirál Nachimov“ a stále existuje několik torpédoborců a hlídkových lodí. Podle odhadů Bradforda Dismukese to může stačit pro jednotlivý doprovod civilních lodí, ale ochrana celé flotily bude problematická.

Spojené státy a jejich spojenci mají v zóně vzdáleného moře spoustu velkých lodí - celkem více než tisíc: úderné jaderné ponorky a 11 jaderných letadlových lodí USA, dvě z Velké Británie a jednu z Francie.

Západní stratégové by neměli ignorovat jejich „jasnou převahu“ při útoku na ruské obchodní lodě, tvrdí Dismukes. „Západ musí jasně prokázat hrozbu připravit Rusko o možnost vstoupit do mezinárodních vod,“ domnívá se analytik. V případě války tedy radí americkým lodím, aby ve vodách Arktidy vystopovaly ruské lodě, zatímco západní část převezmou evropští spojenci a Japonsko a Korea budou blokovat přístavy na východě.

Podle Dismukese takové akce nejen pomůžou vyhrát válku, ale možná se jí dokonce vyhnou. Západ musí Moskvě dát jasně najevo, že jakákoli jeho agrese bude mít za následek blokádu - bez ohledu na reakci NATO přímo v potenciální zóně konfliktu.

Nicméně ničení komerčních lodí a zabíjení civilních posádek by mohlo negativně ovlivnit politické postavení Spojených států a jejich spojenců. Proto Dismukes doporučuje použití speciálních nových zbraní, které mohou loď znehybnit, aniž by jí ublížily.

I vcelku nepříliš odborně znalému člověku musí být zřejmé, o jak šílené myšlenky se ale jedná. Pokud pomineme důsledky použití ponorek a lodí s atomovými zbraněmi Západu a Ruské federace ve válečném střetu, bude představa nějaké blokády obchodních lodí poněkud irelevantní.

Tyto válečnické a nebezpečné úvahy přitom vedou k řadě otázek. Proč se Západ tedy tak propagandisticky bojí ruského námořnictva, když se stále zmenšuje a zastarává? Nebo že v případě války Západu s Ruskem bude ruské obchodní loďstvo čile obchodovat po celém světě? A pokud tyto agresivní myšlenky opravdu propracovávají západní vojenští ideologové, proč se diví, že Rusko připravuje obranné prostředky pro ochranu tzv. Severní námořní trasy? A abychom se vrátili k první problematické otázce – je opravdu ruské válečné námořnictvo tak slabé nebo platí ironické varování jiného západního odborníka, že začít si střet s ruským námořnictvem znamená „připravit si dostatek záchranných vest“?

 (kou, prvnizpravy.cz, forbes.com, foto: arch.)