Svátek má: Zbyšek

Regiony

Velikost textu:

V pondělí odstartuje rekonstrukce Barrandovského mostu

V pondělí odstartuje rekonstrukce Barrandovského mostu

Řidiči se již od soboty musí připravit na komplikace.

Barrandovský most
13. května 2022 - 12:30

V pondělí 16. května 2022 se na plno rozjedou práce na Barrandovském mostě. Technická správa komunikací (TSK) prostřednictvím svého dodavatele, společnosti PORR, zahájí rozsáhlou rekonstrukcí nejvytíženější dopravní tepny v České republice. Životnost mostu se tak prodlouží o desítky let a zvýší se jeho zatížitelnost. S dopravním omezením ale musí řidiči počítat již od soboty 14. května, kdy se začne stavět dopravní značení. Toto postupné omezování provozu bude trvat dva dny a vyvrcholí v neděli úplným uzavřením rampy ze Strakonické ulice, aby vše bylo připravené na pondělní zahájení prací.

Rekonstrukce je rozdělena do čtyř etap. První se uskuteční letos s dobou dopravního omezení 110 dní a další budou postupně navazovat v příštích letech. V letech 2023 a 2024 se doprava omezí vždy na 92 dní a v roce 2025 už jen na 82 dní. Most nebude nikdy zcela uzavřen, průjezd bude možný ve třech jízdních pruzích, z původních čtyř, v obou směrech po celou dobu stavby. Letos se bude pracovat v pravé polovině jižní části mostu ve směru ze Smíchova na Jižní spojku a na příjezdové strakonické rampě, která bude zbourána a postavena nová. Dále se bude opravovat spodní část barrandovské rampy a spodní části mostu nad komunikací Strakonická.

„Naši předchůdci neměli na opravu Barrandovského mostu odvahu a most nechali desetiletí chátrat. Ocelová lana, která drží most pohromadě, jsou prorezlá a oprava je už naprosto nezbytná. My Barrandovský most opravíme, protože nechceme, aby most spadl jako v italském Janově nebo když v Praze spadla Trojská lávka. Máme odvahu dělat věci správně. Na opravy už se roky důkladně připravujeme. K plánování oprav jsme poprvé použili počítačové modelování dopravy s cílem maximální průjezdnosti. S dvouměsíčním předstihem jsme také rozšířili Strakonickou o celý jeden pruh, abychom ulevili dopravě v okolí. Samotný most pak zůstane průjezdný ve třech pruzích v každém směru a opravovat se bude vždy jen jeden pruh. Na místě bude přítomná také nonstop odtahová služba. Bez omezení to nepůjde, věřím ale, že Pražané opravený a bezpečný most ocení,“ uvedl Zdeněk Hřib, primátor hlavního města Prahy.

„V loňském roce jsme úspěšně dokončili sanaci pilířů a základů mostu pod hladinou Vltavy. Nyní na to navazujeme rekonstrukcí nosné konstrukce, kterou připravujeme od roku 2019, kdy proběhla diagnostika mostu. K opravě Barrandovského mostu se stavíme čelem, protože chceme předejít neštěstím, jako se staly například v Janově nebo v Praze u Trojské lávky. Oba zřícené mosty spojuje podobná konstrukce jako vidíme u Barrandovského mostu. Uvědomujeme si závažnost rekonstrukce pro pražskou dopravu. Barrandovský most je nenahraditelná dopravní tepna. Proto byla poprvé v historii města veřejná zakázka nastavena tak, že doba rekonstrukce měla stejnou váhu jako cena,“ řekl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady TSK. „Délku prací se nám podařilo stáhnout na tři a půl měsíce z původně projektantem očekávaných devíti. Díky tomu můžeme rekonstrukci směřovat do letních měsíců, kdy je v Praze nejslabší doprava,“ dodal Scheinherr.

Každé mostní dílo musí ve svém životním cyklu projít kompletní rekonstrukcí a výměnou některých svých částí. Tímto procesem ale Barrandovský most nikdy neprošel, a stavba se tudíž potýká s celou řadou viditelných i skrytých závad.

„Z diagnostiky vyplynulo, že nejvážnějším problémem je zatékání do špatně zainjektovaných kabelových kanálků, a tím pak dochází k oslabení předpínací výztuže, kterou musíme během rekonstrukce doplnit o nový systém. Dalším problémem jsou průsaky způsobené již nefunkčním hydroizolačním systémem pod svodidlovými zídkami, lokálně poškozené hydroizolace pod vozovkou, trhliny ve stěnách komor a poškozený odvodňovací systém mostu, jež vyvolává degradace betonu a korozi betonářské výztuže. Tato oprava vyžaduje kompletní sejmutí mostovky, betonových svodidel a říms a přeizolaci celého mostu. Chystáme rovněž úpravy osvětlení a přeložky inženýrských sítí,“ vyjmenoval některé naplánované práce Jozef Sinčák, generální ředitel TSK, která rekonstrukci připravila. „Barrandovský most je svojí kapacitou nenahraditelný v komunikační síti nejen hlavního města, ale i Středočeského kraje. Při výběru dodavatelské firmy jsme proto kladli velký důraz na co nejkratší dobu uzavírek a zachování maximální možné průjezdnosti mostu. Nově jsme využili smluvní vzory FIDIC podle ověřeného celosvětového standardu, který obsahuje i nástroje a mechanismy pro efektivní řízení stavby,“ zdůraznil generální ředitel TSK Sinčák.

O samotnou realizaci se pak postará stavební firma PORR. „Hned v pondělí 16. května zahájíme práce na rekonstrukci mostu frézováním povrchu vozovek. Zároveň začneme odstraňovat původní zábradlí a svodidla, následně zbouráme mostní římsy. Tyto části Barrandovského mostu jsou již ve velmi špatném technickém stavu, proto je plánujeme plně nahradit. Souběžně bude probíhat kompletní demolice mostovky Strakonické rampy, kterou také čeká kompletní výměna,“ popsal první fázi prací Martin Ředina, ředitel Oblasti mostních staveb ve společnosti PORR, která bude mít v příštích letech opravu Barrandovského mostu na starosti.

Obnova Průmyslového paláce pokračuje podle plánu

Zajímavosti z historie i současnosti mostu:
Barrandovský most se řadí mezi nejrozsáhlejší mostní díla v Praze a okolí, budoval se deset let a kompletně byl otevřen v roce 1988 (jižní polovina již v září 1983). Významná dopravní tepna jižní části hlavního města spojuje Braník na pravém břehu a Hlubočepy na levém. Most je pojmenován podle čtvrti Barrandov, kam také vede. Mezi lety 1981 a 1990 nesl jméno Antonína Zápotockého.

Architektura mostu je ve stylu brutalismu, jehož název je odvozen od francouzského „(béton) brut“ = drsný beton. Na předmostích stojí dvě velké betonové plastiky od Josefa Klimeše. Na pravém břehu je umístěna Rovnováha, přezdívaná Červ dobyvatel, na levém je betonová mísa, pro kterou se uchytil lidový název Vana pro hrochy či Krmítko pro slony.

Nejvytíženější komunikace v Česku, kudy denně projede až 144 tisíc vozidel, má čtyři pruhy v každém směru, přístupná je chodcům i cyklistům. Je klíčovou součástí Městského okruhu, objíždějícího užší centrum Prahy. Spolu s železničním mostem v Holešovicích se jedná o jediné dva pražské mosty, které vedou přes Vltavu šikmo, most svírá s korytem Vltavy ostrý úhel 53°. Mostovka se nachází 15 metrů nad hladinou. Pro každý jízdní směr byla provedena samostatná nosná konstrukce se společnou spodní stavbou, ta již sanací prošla (od září 2020 do listopadu 2021). Na most na obou březích navazují rampy s interním označením V 035 a X 038, které jsou samostatnými mostními objekty. Rampy jsou s Barrandovským mostem propojené mostními závěry.

Prazskenovinky.cz informoval Vít Hofman, tiskový mluvčí Magistrátu hlavního města Prahy.



 

(jv,prazskenovinky.cz,foto:o.exner,mmhp)